C4 - C4 X 2025
NOVÉ MODELY C4 A C4 X, KTERÉ JSOU STYLOVĚJŠÍ NEŽ KDYKOLI PŘEDTÍM, NABÍZEJÍ BEZKONKURENČNÍ KOMFORT
- Citroën kompletně modernizuje svou řadu hatchbacků segmentu C a na pařížském autosalonu 2024 ve světové premiéře představí nové modely C4 a C4 X.
- Nový Citroën C4 je útulnější a stylovější než kdykoli předtím, zatímco nový Citroën C4 X se prezentuje jako stylový fastback s prostornou kabinou. Oba modely budou uvedeny na trh počátkem roku 2025.
- Vzhled obou vozů se proměnil, zachovaly si odvahu své koncepce a design se zjednodušil a je ucelenější.
- Nová přední část, shodná u obou modelů, přebírá novou identitu Citroënu a je modernější a mohutnější. Ve stejném duchu byla přepracována i zadní část nové C4, která působí plynulejším a vyváženějším dojmem.
- V Evropě Citroën posiluje svůj příklon k jednoduché a dostupné elektrifikaci. Vedle elektrických pohonů, které prokázaly svou relevanci a konkurenceschopnost, přichází s hybridními verzemi, které v sobě spojují účinnost a všestrannost použití.
Poissy 14. října 2024 – Citroën využívá pařížský autosalon k uvedení světové premiéry nových modelů C4 a C4 X, kterými zcela modernizuje svou řadu hatchbacků segmentu C. Značka tak pokračuje ve své výjimečné dynamice. Během jednoho roku Citroën obměnil svou řadu užitkových vozů, zmodernizoval vozy Berlingo a SpaceTourer, díky nabídce Nové C3 a C3 Aircross mění tvář segmentu B a chystá se znovu uvést na trh 2 hlavní modely v segmentu C.
Citroën C4, který byl uveden na trh koncem roku 2020, se v 1. pololetí roku 2024 zařadil s přihlédnutím ke všem druhům pohonu na 2. místo v Evropě na trhu kompaktních hatchbacků segmentu C, hned za nejúspěšnější model Golf. Dostupný a všestranný vůz, který umožňuje zákazníkům najít si nabídku nejlépe odpovídající jejich potřebám, se rovněž řadí na 3. místo na trhu s vozy se spalovacím motorem. Tento průkopník na trhu elektromobilů segmentu C je dodnes v první pětce s dobře vyladěnou nabídkou, která je cenově dostupná a zároveň efektivní. Citroën C4 X, který byl uveden na trh v roce 2023, zaznamenal velmi dobrý start na svém preferovaném trhu, na Blízkém východě, a to zejména v Turecku. Jeho modernizace urychlí jeho rozšíření a více než kdy jindy bude představovat velkou příležitost i pro Evropu.
Modely C4 a C4 X dnes procházejí zásadními změnami, získávají na vyspělosti a charakteru a zároveň staví na svých historických přednostech, jako je komfort a prostornost interiéru. Zachovaly si ve svých segmentech vlastní identitu opírající se o koncepci, která propojuje různé automobilové světy, a zároveň mění svůj přístup, nabízejí větší plynulost, vyváženost a homogenitu. Značka tak reaguje na očekávání zákazníků v tomto segmentu, kteří hledají více jednoduchosti, napětí, modernosti a síly, a to modelem, který lépe sedí na silnici. U obou modelů se mění přední část, která zahrnuje nové logo a novou identitu značky. U modelu C4 došlo ke změně i zadní části, která získala čistší a stabilnější vzhled, zatímco C4 X si zachovává již tak velmi atraktivní design fastbacku.
Stylový posun je doprovázen zvýšením komfortu na palubě, kde byla použita nová přepracovaná sedadla Citroën Advanced Comfort® a nový 7" digitální přístrojový panel, který doplňuje 10" dotykový displej. Důležité je rovněž odpružení Citroën Advanced Comfort®, velkorysý prostor na všech sedadlech a téměř 20 technologií asistenčních systémů, které jsou skutečně užitečné při každodenním řízení. Je zřejmé, že jízda ve voze C4 nebo C4 X přinese klidný zážitek, který nemá na trhu obdoby.
V Evropě tuto změnu doprovází nabídka motorů, která klade důraz na elektrifikaci a zákazníkům umožňuje snížit emise CO2 a optimalizovat rozpočet. Vedle osvědčených elektrických verzí 100 a 115 kW si zákazníci budou moci vybrat z nových verzí Hybrid 100 a 136. V závislosti na trhu bude k dispozici také benzinový motor PureTech 130 EAT8 o objemu 1,2 litru, aby nabídka vyhovovala individuálním potřebám zákazníků.
DESIGN: ODVÁŽNÝ A JEDNODUŠŠÍ
Modernější zjednodušená přední část
Modely C4 i C4 X, které představují atraktivní kombinaci několika automobilových principů, jsou výraznými zástupci svých segmentů:
- C4 se svým vyvýšeným, sebevědomým postojem kombinuje dynamiku hatchbacku s atmosférou kupé a zároveň nenápadně přebírá některé znaky SUV.
- C4 X kombinuje eleganci a plynulost fastbacku, kultivovanost prostorného čtyřdveřového vozu a postoj SUV.
Odstraněním zbytečností byla zlepšena vyváženost. Nové vozy Citroën C4 a C4 X využívají předností svých výrazných siluet a zároveň vytyčují nový směr k větší modernosti, charakteru a vyspělosti. Při práci na přední a zadní části (u modelu C4) bylo cílem zjednodušit je, posílit a strukturovat, aby se dosáhlo větší celkové homogenity a splnila se očekávání zákazníků v tomto segmentu.
Přední část, do značné míry inspirovaná konceptem OLI z roku 2022, zahrnuje nové logo značky, které je hrdě posazeno uprostřed přepracované masky chladiče a dodává vozu na silnici sebevědomější výraz. Kapota si zachovává své původní linie a zároveň se přizpůsobuje tak, aby se podtrhly stylizované šípy ve znaku značky, které získaly stříbrný chromový lak a dodávají vozu nádech elegance a ladnosti.
Štíhlé a elegantní přední LED světlomety vytvářejí charakteristický světelný podpis rozdělený do tří výrazných horizontálních segmentů, díky nimž je vůz okamžité rozpoznatelný i z větší vzdálenosti. Při bližším pohledu na denní světla je okamžitě patrné precizní tvarování lamel a středové části, které jsou známkou modernosti procesu designu i výroby. Přední směrovky jsou tvořeny LED a jsou zabudované přímo do spodní části světelného podpisu. Tyto změny nejsou jen otázkou estetiky. Každý prvek byl navržen v úzké spolupráci s odborníky na aerodynamiku s cílem optimalizovat účinnost, kdy se pozornost soustředila na energetickou výkonnost, jak ukazuje práce na vertikální obvodové hraně předních světlometů, která usměrňuje proudění vzduchu.
Přední nárazník je vybaven moderní mřížkou umístěnou nad ochranným štítem, který se ve spodní části inspiroval vozy SUV. U verzí YOU a PLUS je v odstínu Mercury, u modelu MAX v odstínu Silver Chrome. Maska je vysoce strukturovaná, vyzařuje z ní silný charakter a její vertikalita byla vedena umístěním nového loga. V mřížce nárazníku jsou svisle umístěny barevné klipy v odstínu Pure Black nebo Gold Satin, které podtrhují novou strukturu a sebevědomí přední části. Zároveň dodávají jemný barevný akcent.
Větší plynulost: nová aerodynamická kola a vylepšené boční ochranné lišty
Při pohledu z boku upoutají nová 18palcová kola AMBER s diamantovým výbrusem z dvojího materiálu a precizně tvarovaným povrchem, která představují dokonalou kombinaci estetiky a funkčnosti. Jejich aerodynamický design je nejen vizuálně atraktivní, ale přispívá také k lepší energetické účinnosti. Boční lišty byly přepracovány tak, aby vůz působil plynuleji. Jejich elegantní design pomáhá opticky prodloužit siluetu vozu a dodává mu dynamičtější vzhled. V dokonalé harmonii s přední mřížkou jsou oživeny barevnými klipy umístěnými horizontálně v zadní části, které přinášejí možnost personalizace a umocňují jedinečný charakter designu.
Elegantnější záď pro větší stabilitu vozu C4
U zadní části nového Citroënu C4 se staly hlavními principy stylu jednoduchost a přehlednost, kdy byly eliminovány veškeré zbytečné složitosti a prostor byl ponechán pouze pro to podstatné. Spojení mezi spodní částí C-sloupku a zadními světly je elegantnější a těsnější, což přispívá k celkové aerodynamické účinnosti C4. Zadní světla, klíčové prvky tohoto celku, jsou navržena tak, aby odpovídala vizuálnímu vzhledu přední části a zároveň opticky rozšiřovala záď vozu a posilovala jeho stabilitu na silnici. Černý pás v provedení Glossy Black, který spojuje zadní světla, dodává vozu estetický vzhled a slouží jako podklad pro ikonický nápis Citroën. Nový Citroën C4 X si v zadní části vozu nevyžádal žádné výrazné změny. Víko zavazadlového prostoru, jehož svislá část se svažuje dopředu, podtrhuje dynamiku vozu. Zadní LED světla ladí s předními světlomety, rámují otvor zavazadlového prostoru a celkový vzhled podtrhuje nové logo.
Dva nové odstíny v nabídce
Tuto změnu vzhledu vozů C4 a C4 X doprovází i změna barvy. Do nabídky byly zařazeny dva nové odstíny. Vedle nedávno uvedené modré Eclipse s okouzlující hloubkou, červené Elixir, bílé Okenite a černé Perla Nera (perleťové) bude k dispozici barva zelená Manhattan, zářivá, elegantní a plná energie, a šedá Mercury, střízlivá a moderní. Kromě toho zůstává v nabídce i dvoubarevná varianta s černou střechou, která dodává vozu punc odlišnosti a exkluzivity. Toto provedení zvýrazňuje dynamické linie těchto modelů a dodává jim prestižnější vzhled. „Nové vozy Citroën C4 a C4 X představují výrazný vývoj našeho designového jazyka. Nejenže ztělesňují rafinovanou eleganci, ale také robustnější charakter a vypracovaný vzhled, který svědčí o našem odhodlání nadále vyčnívat z davu. Ostře designované přední světlomety s technologií LED jsou nejen zárukou viditelnosti, ale také vyjádřením dynamiky a kvality. V zadní části se jednoduchost snoubí s vizuální pevností, kde každý prvek přispívá k dojmu robustnosti. Zadní světla se svým skulpturálním designem nejsou pouhým dekorativním prvkem, ale odrážejí vnitřní sílu nové C4, sílu, která rezonuje s průkopnickým duchem konceptu OLI.“ – Pierre Leclerc, šéfdesignér Citroënu.
ABSOLUTNÍ KLID: JAKO NIKDE JINDE
Nové vozy Citroën C4 a C4X nabízejí bezkonkurenční zážitek z jízdy, pro který je nejdůležitější pohoda cestujících.
Vítězná kombinace: odpružení a nová sedadla Citroën Advanced Comfort
Sedadla Advanced Comfort® byla přepracována tak, aby zvýšila komfort na palubě. Vizuální komfort zajišťují sedadla s prošívanými polštáři, která vybízejí cestující, aby se pohodlně usadili. Komfort sezení zvyšuje o 15 mm silnější pěna, která je po nastoupení do vozu měkce přivítá. Dynamický komfort zvyšuje texturovaná pěna na povrchu a vrstva tuhé pěny uprostřed sedadla, které poskytují příjemnější zážitek z jízdy i na dlouhé vzdálenosti. Opora těla je také pohodlnější, a to díky zesílené opoře, nastavení výšky sedáků a bederní opěrky u sedadla řidiče. V kombinaci s odpružením Advanced Comfort® poskytují tato sedadla absolutní pohodlí a promění každou cestu v jemný, uklidňující zážitek jízdy jako v bavlnce. Tato technologie využívá odpružení tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy©, které pohlcují nerovnosti vozovky a vytvářejí dojem jízdy na „létajícím koberci“. Jedná se o významný pokrok oproti tradičním systémům odpružení, který nabízí klidnější zážitek z jízdy a zjednodušuje život na palubě.
Systém infotainmentu nejnovější generace a nový 7" digitální přístrojový panel
Pozadu nezůstala ani přístrojová deska, která u verze MAX zavádí zcela nový 7" přístrojový panel s vysokým rozlišením umístěný za volantem. Tato novinka zlepšuje vnímanou kvalitu paluby vozů C4 a C4 X díky modernímu grafickému rozhraní, které doplňuje 10" dotyková obrazovka. Tento digitální přístrojový panel zajišťuje optimální přehlednost a intuitivní zobrazení informací. Je doplněn barevným head-up displejem, který zobrazuje důležité informace, snižuje zrakovou únavu a zvyšuje bezpečnost. Je třeba rovněž poznamenat, že na volantu je umístěno nové logo značky. Modely C4 a C4 X jsou vybaveny nejnovější generací systému infotainmentu s 3D navigací, která je plynulá, rychlá a ergonomická. Toto vysoce intuitivní rozhraní využívá 10" HD obrazovku, kterou si zákazníci mohou plně přizpůsobit pomocí systému „widgetů“. Widgety umožňují rychlý přístup k aplikacím a obsahu na dotykové obrazovce vozidla. Rozhraní je rovněž vybaveno systémem přirozeného rozpoznávání hlasu, což je digitální asistent, který mohou cestující „aktivovat“ příkazem „Hello Citroën“ a který rozumí tomu, co říkají, odpovídá na jejich otázky a vykonává jejich hlasové příkazy. A konečně, díky bezdrátovému zrcadlení chytrého telefonu na 10" HD tabletu se v kabině již nebudou povalovat žádné kabely. Tento systém lze snadno aktualizovat metodou „over the air“. Modely C4 a C4 X navíc nabízejí ChatGPT vyvinutý společností OpenAI, který je díky systému rozpoznávání hlasu a zvuku SoundHound přímo integrován do systému infotainmentu a je k dispozici prostřednictvím balíčku „Connect Plus“. Citroën s ChatGPT představuje nový nástroj generativní umělé inteligence, který umožňuje ještě plynulejší a přirozenější rozpoznávání hlasu a zvyšuje komfort na palubě prostřednictvím digitálního asistenta, který podporuje inteligentní a interaktivní životní prostor usnadňující každodenní život.
Technologie pro klid duše
Nové vozy C4 a C4X jsou vybaveny až 20 pokročilými asistenčními systémy, které využívají automatizované technologie, jako jsou senzory a kamery, pro zvýšení bezpečnosti na silnici:
- Active Safety Brake: Tento systém zasáhne v případě detekce rizika kolize a automaticky zabrzdí vozidlo, aby se zabránilo nehodě. Funguje ve dne i v noci a rozpoznává různé překážky, včetně chodců a cyklistů.
- Systém varování před srážkou: Tato funkce při rychlosti vyšší než 30 km/h upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí srážky s vozidlem jedoucím před ním a umožňuje mu rychle reagovat.
- Highway Driver Assist: Tento systém poloautonomní řízení 2.stupně, který kombinuje adaptivní tempomat a systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, umožňuje částečné předat řízení vozu, přičemž stále vyžaduje bdělost a kontrolu ze strany řidiče.
- Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go: Tento systém upravuje rychlost podle vozidla jedoucího vpředu, udržuje bezpečnou vzdálenost a může vůz i zastavit a zase ho rozjet bez zásahu řidiče.
Kromě toho nové vozy C4 a C4X nabízejí také systém sledování mrtvého úhlu, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varování před rizikem ospalosti (Coffee Break Alert), systém varování před snížením pozornosti řidiče, automatické přepínání dálkových světel, rozšířené rozpoznávání dopravních značek…
Komfort zvyšuje i lepší výhled, a proto modely nabízejí následující:
- Barevný head-up displej: barevné promítání základních informací o jízdě přímo do zorného pole řidiče, který se tak může soustředit na silnici před sebou.
- Zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision: zadní kamera přenáší po zařazení zpátečky na displej pohled na situaci za vozem v úhlu 180° s barevnými čárami upozorňujícími na vzdálenost od překážky.
- Vision 360: panoramatický pohled kolem vozidla v úhlu 360° aktualizovaný v reálném čase, který pomáhá řidiči při manévrech při nízké rychlosti.
Prostor na palubě
Všechny charakteristiky architektonického komfortu zůstaly v nových vozech C4 a C4X samozřejmě zachovány:
- Rozvor 2 670 mm zajišťuje nejlepší prostor pro kolena vzadu 198 mm, což je nejlepší výsledek ve své třídě.
- Vnější šířka 1 800 mm umožňuje pohodlné usazení tří cestujících vzadu, šířka v úrovni ramen činí 1 380 mm a šířka v úrovni loktů 1 440 mm.
- Zavazadlový prostor o objemu 380 litrů s nízkým, rovným nakládacím prahem (715 mm) a rovnými boky pro optimální využití.
- Dvoupolohová podlaha zavazadlového prostoru pro maximální objem 1 250 litrů při sklopeném zadním sedadle.
- Boční háčky pro zavěšení tašek a vnitřní systém pro přepravu dlouhých předmětů.
Nový C4 X je ztělesněním pozoruhodného spojení elegantního designu a pragmatické funkčnosti při zachování předností architektury navržené pro pohodlí a estetiku. Zde je shrnutí:
- Prostor pro kolena ve druhé řadě: 198 mm, což nabízí vynikající komfort ve své kategorii.
- Sklon opěradla: 27 stupňů, pro uvolněné držení těla.
- Vnější šířka: 1 800 mm, takže se do vozu pohodlně vejdou tři osoby sedící vedle sebe.
- Šířka v úrovni ramen: 1 366 mm a šířka v úrovni loktů: 1 440 mm pro dostatek osobního prostoru.
- Další velkou výhodou bez ohledu na motor je velký zavazadlový prostor:
- Objem zavazadlového prostoru: 510 litrů, což vyhovuje potřebám firemních zákazníků a půjčoven.
- Maximální šířka uvnitř zavazadlového prostoru: 1 010 mm mezi podběhy kol pro snadné nakládání.
MOTORY: ŘADA PŘIZPŮSOBENÁ POTŘEBÁM
V Evropě upřednostnění jednoduché a cenově dostupné elektrifikované řady
Nové vozy C4 a C4 X jsou dokonalým příkladem reakce značky Citroën na výzvy spojené s přechodem na nové zdroje energií. Nabízejí účinné elektrifikované verze, které zákazníkům pomáhají přejít na elektrický pohon podle jejich potřeb.
- Změny designu nových vozů C4 a C4 X poskytnou příležitost skutečně zařadit do nabídky verze Hybrid 136 a Hybrid 100, které byly u těchto modelů v roce 2024 nedávno představeny. Nabízejí zákazníkům dostupné, jednoduché a všestranné řešení.
- Nabídku doplní elektrické verze 110 kW a 115 kW, nabízející dojezd až 355 km, resp. 415 km pro model C4, a až 360 km, resp. 425 km pro model C4 X, a které díky volbě menší baterie v kombinaci se skutečně účinným rychlonabíjením snižují náklady, hmotnost a spotřebu paliva a zároveň usnadňují překonávání dlouhých vzdáleností.
*Dle předběžně WLTP dat, v současné době prochází homologačním schválením
Kromě toho bude na některých trzích k dispozici i verze s motorem 1,2 l 130 EAT8. Ten s výkonem 130 k a osmistupňovou automatickou převodovkou poskytuje dynamické a plynulé řízení.
Technologie Hybrid 48V: jednoduchost, všestrannost a nízká spotřeba paliva
Citroën představuje dvě úrovně výkonu: Hybrid 136 u vozů nový Citroën C4 a C4 X a Hybrid 100 u vozu nový Citroën C4. Tato technologie nabízí úspornější jízdu díky výraznému snížení spotřeby paliva a emisí CO2 o přibližně 20 %. Je výhodná zejména pro řidiče ve městech, kde lze podle odhadů až 50 % jízdy uskutečnit v elektrickém režimu, čímž se sníží uhlíková stopa i provozní náklady.
Protože tato technologie nevyžaduje dobíjení v nabíjecí stanici, je její používání velmi snadné a přináší do života klid. Komfort jízdy zvyšuje plynulé automatické řízení obou motorů, elektrického i spalovacího, které se přizpůsobují jízdním podmínkám bez nutnosti zásahu řidiče. Díky této snadné obsluze a schopnosti dobíjení baterie při zpomalování jsou tato vozidla vhodná zejména pro každodenní život ve městě.
U verze Hybrid 136 poskytuje tříválcový motor o objemu 1199 cm3 výkon 136 k (100 kW) při 5500 ot/min a točivý moment 230 Nm při 1750 ot/min. K jeho výkonu a spolehlivosti přispívá turbodmychadlo s proměnnou geometrií a rozvodový řetěz. Motor splňující normu Euro 6.4 a pracující v Millerově cyklu má lepší tepelnou účinnost spalování, která snižuje emise CO2. Synchronní elektromotor s permanentními magnety je schopen vyvinout výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 55 Nm, takže zajišťuje pohon při nízkých požadavcích na točivý moment a při nízkých rychlostech. Pomáhá také spalovacímu motoru při rozjezdu a dobíjí baterii během brzdění, čímž minimalizuje opotřebení brzd. Systém doplňuje 48V řemenový startér pro rychlé nastartování spalovacího motoru, elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka ë-DCS6 a 48V lithium-iontová baterie s kapacitou 432 Wh umístěná pod levým předním sedadlem, která šetří objem kabiny i zavazadlového prostoru. Verze Hybrid 100 je navržena na stejném technickém základě, ale s výkonem 100 k (74 kW) při 5 500 ot/min a točivým momentem 205 Nm při 1 750 ot/min. Tento 1,2litrový přeplňovaný benzinový motor nové generace byl vyvinut pro hybridizaci a obsahuje 40 % nových komponentů.
Přesně kalibrovaná 100% elektrická nabídka
V roce 2020 Citroën jako jeden z prvních nabídl 100 % elektrický pohon u hatchbacku segmentu C, a to s možností volby dvou důležitých možností, což je filozofií Citroënu dodnes. První z nich je použití multienergetických siluet, díky nimž je modelová řada jednoduchá a srozumitelná pro zákazníky, kteří si pak mohou vybrat pohon, jenž nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Druhým je volba malých baterií, které snižují hmotnost a náklady a tím i spotřebu a rozpočet. Naše modely vybavené rychlonabíjením o výkonu 100 kW mohou dokonale zvládat každodenní cesty a zároveň jsou vhodné i pro cesty na dlouhé vzdálenosti.
Nové vozy Citroën ë-C4 a ë-C4 X fungují jako rozšíření osobního prostoru, jako útulné místo, které každou cestu promění v okamžik relaxace a potěšení. Příslibem režimu ë-Comfort je možnost jízdy v elektrickém režimu s nulovými emisemi CO2, nulovou hlučností a nulovým zápachem, plynulostí s nulovými vibracemi, nulovým trháním, nulovým řazením, lehkostí díky okamžitě dostupnému točivému momentu pro stimulující jízdní zážitky a s dálkově programovatelnými službami pro každodenní klid.
Rozdíl mezi oběma elektrickými verzemi nové ë-C4 a nové ë-C4 X spočívá především v jejich dojezdu a přizpůsobivosti různým typům cest:
- Verze s dojezdem až 420 km je vhodná zejména pro cesty mimo město, neboť nabízí větší flexibilitu pro dlouhé trasy bez nutnosti častého dobíjení. Tato verze je vybavena baterií o kapacitě 54 kWh a motorem o výkonu 115 kW, což jí dává lepší schopnost reagovat na potřeby uživatelů, kteří pravidelně překonávají delší vzdálenosti.
- Druhá verze s dojezdem až 360 km, baterií o kapacitě 50 kWh a výkonem 100 kW představuje úsporné řešení pro každodenní jízdy v městském a příměstském prostředí, ale současně zůstává díky systému rychlého nabíjení stále vhodná i pro dlouhé cesty.
Rychlé dobíjení na dlouhých cestách je základním požadavkem a nové vozy Citroën ë-C4 a ë-C4 X tuto potřebu splňují díky možnosti využití 100 kW rychlonabíječek. Vozidlo se v tomto režimu za jednu minutu dobije přibližně o 10 km dojezdu a 80% nabití dokáže obnovit za méně než 30 minut. Tato flexibilita zaručuje, že ať jste kdekoli, vaše ë-C4 nebo ë-C4 X bude připraveno na další cestu.
Citroën e-ROUTES: Plánování cesty bez omezení
Aplikace Citroën e-ROUTES nabízí dynamické plánování trasy bez stresu a mění způsob, jakým řidiči komunikují se svými elektromobily. Jedná se o skutečného osobního asistenta, který je propojen s vozem a v reálném čase se přizpůsobuje tak, aby optimalizoval trasu. Aplikace e-ROUTES, která je v reálném čase propojena s údaji o vozidle, sledováním dopravní situace a informacemi o nabíjecích stanicích, slibuje optimální kontrolu nad každou jízdou. Přizpůsobuje se měnícím se podmínkám a v případě potřeby navrhuje alternativní trasy, čímž zajišťuje, že řidiči dojedou do cíle co nejefektivněji. Aplikace nejenže zajišťuje optimalizaci doby jízdy, ale také poskytuje spolehlivé a aktuální informace o síti nabíjecích stanic, takže řidiči mohou s důvěrou plánovat své zastávky pro nabíjení. V roce 2025 budou funkce plánovače cest e-ROUTES nabízeny přímo v palubním systému infotainmentu.
V2L: optimalizace spotřeby energie
Technologie V2L, neboli Vehicle-to-Load, umožňuje elektromobilu dodávat elektřinu externím zařízením, čímž se automobil mění v mobilní a flexibilní zdroj energie. Citroën tuto funkci začlení do nových vozů ë-C4 a ë-C4X. Pro použití V2L stačí připojit požadované zařízení do vyhrazené zásuvky vozidla. Tato zásuvka bude k dispozici jako příslušenství od 1. poloviny roku 2025.
V2L je užitečná zejména v situacích, kdy je omezený přístup k elektřině, například při cestování nebo při venkovních aktivitách. Představte si, že byste mohli během pikniku nebo výpadku proudu doma zapojit notebook, nabít elektrokolo nebo dokonce napájet malou ledničku přímo z auta. Množství energie dostupné pro externí zařízení bude určovat kapacita baterie vozidla a uživatelé musí mít na paměti řízení spotřeby energie, aby si zachovali její dostatek pro své potřeby při jízdě.